Alimentele care intaresc sistemul imunitar slabit

Posted on March 23, 2012

0


Dieta sanatoasa este in acelasi timp dieta pentru intarirea sistemului imunitar.

Vitamina A joaca un rol foarte important in mentinerea sanatatii celulelor pielii, a tractului gastro intestinal si a plamanilor – celulele epiteliale – care se constituie ca o bariera fata de mediul exterior si ajuta la formarea mucoaselor protective. S-a scris foarte mult despre rolul

Multe dintre vitaminele B sunt de asemenea foarte importante in sustinerea unui sistem imunitar sanatos. De exemplu, vitamina B5 (acidul pantotenic) ajuta productia si eliberarea de anticorpi din celulele B in timp ce deficienta de vitamina B5 duce la niveluri reduse de anticorpi circulanti. Deficitul de B9 (acid folic) conduce la o scadere a celulelor T. Deficitul de vitamina B6 afecteaza in mod constant functionarea celulelor T si duce la o scadere a numarului de limfocite din sange. Iar daca ne lipsesc vitaminele B1 (tiamina ) si B2 (riboflavina ) poate fi afectat raspunsul anticorpilor normali. Excesul de vitamina B1 poate scadea numarul limfocitelor. Daca nivelul de vitamina B12 este scazut, celulele fagocitare nu mai functioneaza otpim. Iata cat de important este sa mancam alimente care contin multe vitamine! Aproape toate cereale integrale, legumele si fructele in starea lor naturala reprezinta surse excelente de vitamine.

Vitaminei C are un rol important in sprijinirea sistemului imunitar slabit. Acest lucru se datoreaza, in parte, promovarii relizate de catre omul de stiinta si laureat al Premiului Nobel, Linus Pauling. Vitamina C ajuta la scaderea timpului si severitatii simptomelor asociate cu infectii respiratorii virale, promoveaza functiile fagocitare ale celulelor si sprijina functionarea celulelor T. Vitamina C este un puternic antioxidant care ajuta la vindecarea inflamatiilor.

Vitamina E este un antioxidant puternic si o componenta importanta a tuturor membranelor celulare si promoveaza functionarea sanatoasa a celulelor in ansamblu.

Vitamina K mareste capacitatea de coagulabilitate a sangelui in corp, fiind utila pentru izolarea zonelor de infectii si ajutand in procesul de vindecare.

Si mineralele sprijina sistemul imunitar si il intaresc atunci cand acesta este slabit.

Zincul este un imunostimulant puternic iar deficitul de zinc poate duce la anularea functiei celulelor T. Excesul de zinc are si el efecte nedorite asupra sistemului imunitar, respectiv poate inhiba celulele fagocitare (macrofage si de neutrofile). Pentru a avea suficient zinc in organism trebuie sa ne asiguram ca dieta noastra saptamanala include carne de miel, ficat de vitel, dovlecei sau ciuperci crimini. Fierul, cuprul, seleniul si manganul sunt si ele minerale importante in sustinerea functiei imune. Asigurati-va ca mancati tofu, peste, cereale integrale, spanac, sparanghel, fasole, mazare, ficat de vitel si condimente precum cimbru sau scortisoara. Toate acestea sunt alimente bune pentru a ne intari sistemul imunitar.

Acizii grasi Omega 3 sunt foarte importanti pentru sistemul imunitar. Dietele ce implica un nivel scazut de Omega 3 sunt asociate cu boli inflamatorii cronice si boli autoimune. Pentru a beneficia de un aport optim de acizi grasi Omega 3 in organism, este important sa reducem cantitatea de acizi grasi Omega-6 din dieta noastra. Acest lucru poate fi realizat prin reducerea consumului de carne, produse lactate si alimentele rafinate, in timp ce crestem consumul de alimente bogate in Omega 3, cum sunt pestii salbatici de apa rece, patravul, somonul sau uleiul de seminte de in, nucile si legumele cu frunze verzi.

Proboticele sunt antibiotice naturale. Probioticele sunt substante cu rol protector pentru ca opresc procesul de dezvoltare a bacteriilor prin productia, de exemplu, de acid lactic sau peroxid de hidrogen. Probioticele tin in frau bacteriile benefice, cum sunt Esherichia coli sau Enterobacteria si creeaza conditii dificile unor microbi cum sunt Stafilococi, care provoaca inflamari ale gatului, Salmonella si Campilobacter, care sunt raspunzatoare de producerea toxiinfectiilor alimentare.

Alimentele preparate la scara industriala si cele produse cu pesticide sau care nu sunt cultivate ecologic pot fi, de asemenea, o problema pentru sistemul imunitar. Metalele toxice, cum ar fi cadmiul, plumbul si mercurul sunt imunosupresoare. Unele pesticide si conservanti pot afecta negativ mucoasa gastro-intestinala. Aditivii alimentari pot avea, de asemenea, efecte nedorite si pot distruge nutrientii sanatosi. De exemplu, sulfitii distrug tiamina – vitamina B1 din produsele alimentare la care acestia au fost adaugati.

Ce putem face pentru a intari imunitatea si pentru a mentine un sistem imunitar sanatos?

  • Pentru a ne intari sistemul imunitar trebuie in primul rand sa avem o digestie buna. Mediul acid din stomac si enzimele digestive pot distruge unele bacterii rele si virusi pe care le putem ingera in alimente si, prin urmare, ofera protectie pentru corpul nostru.
  • Sa consumam proteine complete si grasimi sanatoase.
  • Sa mentinem in balanta functiile sistemului imunitar si procesul inflamator. Studiile clinice au aratat ca mentinerea unui echilibru sanatos intre acizii grasi Omega-3 si Omega-6 reprezinta o modalitate de a sprijini echilibrul sistemului imunitar si procesul inflamator. Cercetarile indica un raport optim de 1:4 intre Omega-3 si Omega-6.
  • Sa asiguram suficienti micronutrienti si fitonutrienti.
  • Sa nu mancam alimente care contin toxine si au caracter alergen.
  • Pentru intarirea sistemului imunitar este recomandat consumul de cereale integrale proaspete, fructe si legume cultivate organic, peste salbatic, carne si oua provenind de la animale crescute in mod ecologic. Toate acestea ajuta sa reducem la minimum consumul de toxine si molecule nesanatoase, care pot inhiba abilitatea sistemului imunitar de a ne proteja sanatatea.
  • Sa nu fim nici prea grasi nici prea slabi. Sa nu avem colesterolul mare.

(Sursa)

Posted in: nutritie