Acizii graşi Omega-3 reduc riscul diabetului de tip 1 cu 55%

 

Scris de dr.  Andrei Mihai Laslau

Un studiu publicat, în 26 septembrie 2007, în prestigiosul Jurnal al Asociaţiei Medicale Americane a urmărit 1770 de copii care aveau risc mărit pentru diabet de tip 1. Cercetătorii au observat o scădere cu 55% a riscului de apariţie a bolii la copiii care au consumat acizi graşi Omega-3 de tip animal (peşte, ulei de peşte, untură de peşte).

Studiul, numit şi DAISY (Diabetes Autoimmunity Study in the Young) – Studiul Autoimunităţii în Diabet la Tineri, este de tip observaţional, longitudinal. A fost realizat în Denver, Colorado, pe o perioadă lungă de timp – Ianuarie 1994 – Noiembrie 2006, iar experţii au urmărit 1770 de copii cu risc de apariţie a diabetului de tip 1 (copiii cu anumite gene ce predispun la apariţia bolii sau cei care au un frate sau un părinte cu această boală sunt cei cu risc de a face diabet de tip 1).

Cercetătorii au verificat ulterior apariţia Insulitei Autoimune (IA) la toţi subiecţii.

Ce înseamnă această IA ?

În pancreas există nişte structuri denumite şi insulele lui Langhers, după numele medicului care le-a descoperit în 1869. Insulele au celule de diferite tipuri. 65-80% dintre celulele insulei sunt de tip beta şi secretă insulină.

Insulita este o inflamaţie a celulelor insulei. Diabetul de tip 1 este considerat a fi o boală autoimună. În organism apar autoanticorpi antiinsulă care distrug celulele producătoare de insulină. Există şi alte tipuri de autoanticorpi, printre care autoanticorpi antiinsulină, dar cauza apariţiei acestor autoanticorpi nu este cunoscută. Odată ce aceşti autoanticorpi apar, bolnavii fac diabet de tip 1 şi depind de administrarea de insulină pentru a supravieţui.

Cercetătorii au urmărit subiecţii an de an şi au determinat faptul că apariţia insulitei (practic apariţia diabetul de tip 1) poate fi prevenită printr-un consum sporit de acizi graşi Omega-3 proveniţi din peşte.

Experţii au evaluat alimentaţia copiilor, folosind un chestionar cu 111 itemi completat de mamele acestora. De-a lungul anilor de urmărire, 58 de copii au dezvoltat IA. Copiii cu risc de a dezvolta boala cu o dietă bogată în acizi graşi Omega-3 de origine animală au avut în final o reducere a riscului de diabet de tip 1 cu 55%. Atunci când cercetătorii au luat în considerare persoanele pozitive la 2 sau mai mulţi autoanticorpi, consumul de Omega-3 scade riscul cu 77% de IA.

Acizii graşi Omega 3 importanţi pentru sănătatea umană sunt acidul alfa linolenic (ALA) găsit în lumea vegetală: nuci, alune, fistic, seminţe de in, dar şi acidul eicosapentaenoic (EPA) şi acidul docosahexaenoic (DHA), ultimii doi găsindu-se mai ales în uleiul de peşte.

Pentru copii acest aspect este foarte important, organismul copiilor nu poate metaboliza acidul alfa linolenic, ci doar formele de Omega-3 EPA şi DHA.

Acizii graşi Omega-3 sunt extrem de bine cercetaţi, doar în baza de date Medline fiind publicate peste 10000 de studii, 160 dintre acestea fiind publicate în anul 2007.

În 8 Septembrie 2004, FDA (Administraţia Alimentelor şi Medicamentelor din SUA) a permis ca pe produsele care conţin acizii EPA şi DHA să apară următoarea sintagmă: “dovezi consistente dar neexclusive arată că un consum de acizi graşi Omega-3 EPA şi DHA pot reduce riscul bolii de inimă”.

Cercetări publicate în ultimii ani au stabilit că acizii graşi Omega-3 sunt esenţiali pentru sănătate, fiind folositori în numeroase afecţiuni.

Omega-3 reduc colesterolul

Astfel, un studiu publicat în ediţia din august 2007 a Jurnalului American de Nutriţie Clinică (AJCN) a arătat că suplimentarea cu 3 grame de DHA zilnic, vreme de 45 de zile a redus cu 24% nivelul trigliceridelor (grăsimi în sânge) şi cu 21% nivelul particulelor LDL mici şi dense (colesterolul rău din sânge).(3) În ediţia din mai 2007 a AJCN fusese publicat un alt studiu care a arătat că acizii graşi Omega-3 apără împotriva aritmiilor cardiace, beneficiile fiind vizibile chiar şi la un consum de 300 grame de peşte pe săptămână. (4)

Acizii graşi Omega-3 luptă împotriva cancerului

Ei reduc riscul de apariţie a cancerului colorectal cu 40%, după cum arată un studiu publicat în 15 Iulie 2007 în Jurnalul American de Epidemiologie.(5) Un alt studiu publicat în Jurnalul Nutriţia şi Cancerul a arătat că DHA blochează în proporţie de 93% creşterea celulelor tumorale in vivo (adică la şoareci inoculaţi cu celule tumorale). (6) Acizii graşi Omega-3 previn apariţia metastazelor în cazul cancerului, după cum arată un studiu publicat în ediţia din august 2007 a Jurnalului European de Nutriţie. (7) Alte beneficii sunt încetinirea declinului cognitiv în cazul bolnavilor de Alzheimer (AJNC, aprilie 2007) (8), activitate antidepresivă eficientă la bolnavii cu depresie, anxietate sau alte tulburări de comportament psihiatrice (Jurnalul de Psihiatrie Clinică, iulie 2007) (9) şi chiar diminuarea durerilor articulare în cazul unor boli inflamatorii, precum artrita reumatoidă, bolile inflamatorii intestinale şi dismenoreea, după o perioadă de suplimentare de 3-4 luni. (Jurnalul Durerea, mai 2007).

În cazul pacienţilor care au suferit deja un infarct, 1 gram de Omega-3 pe zi reduce cu 20% mortalitatea şi cu 45% riscul de moarte subită. (Jurnalul Inima, 2006 decembrie).  Sursele naturale de acizi Omega-3 sunt utile, dar atenţie, 100 grame de somon conţin echivalentul a 1 gram de acizi Omega-3 purificaţi. Principalul risc al consumului de peşte este pentru gravide, întrucât peştele oceanic, în special peştii răpitori (rechin, macrou, peşte cap de sabie pot fi contaminaţi cu mercur, ceea ce poate duce la malformaţii ale fătului. FDA recomandă limitarea peştelui la aproximativ 300-400 de grame pe săptămână, iar acesta să fie ales dintre somn, somon, ton alb, deoarece aceştia acumulează puţin mercur.(12)

Beneficiile acizilor graşi Omega-3 îi recomandă tuturor categoriilor de consumatori. Sunt utili în tratamentul şi profilaxia bolii de inimă,  cancerului, bolilor psihice şi bolilor inflamatoare.

Ca regulă generală, consumaţi peşte de 2 ori pe săptămână şi suplimentaţi dieta cu acizi graşi Omega-3 (ulei de peşte), în limita a 3 grame de acizi DHA şi EPA zilnic!

Dar, gravidele, femeile care alăptează şi copiii nu trebuie să depăşească 300 grame de peşte pe săptămână.

Avantajul uleiului de peşte standardizat este testat de producători şi nu conţine mercur sau alţi poluanţi.

Alte două studii recente confirmă implicaţiile profunde ale vitaminei D în prelungirea vieţii şi încetinirea îmbătrânirii. Publicat în ediţia din noiembrie 2007 a Jurnalului American de Nutriţie Clinica, un studiu al Colegiului Regal din Londra a arătat că nivelul crescut de vitamina D este asociat cu un efect antiîmbătrânire. Cercetătorii au studiat 2160 de femei cu vârste între 18 şi 79 de ani. Ei au dozat în sânge nivelul de vitamina D, măsurând şi lungimea telomerilor leucocitari (LTR). Aceştia reprezintă un factor de predicţie a vârstei şi bolilor corelate cu îmbătrânirea. Lungimea lor scade cu fiecare trecere a unui ciclu de diviziune celulară, dar şi în stările de inflamaţie. În comparaţie cu subiecţii care au avut cel mai mic nivel al vitaminei D în corp, cei care au avut cele mai mari niveluri de vitamina D, LTR a fost mai lungă, 107 perechi de baze (unităţi telomerice) sau cu echivalentul a 5 ani de viaţă a telomerilor. Dimensiunea telomerilor a fost mai scurtă şi la cei cu inflamaţie sistemică (observate prin dozarea proteinei C reactive – un marker al inflamaţiei). Dintre subiecţii testaţi, 700 consumau suplimente cu vitamina D, iar aceştia au avut LTR mai mare decât cei care nu luau suplimente cu vitamina D. Aceste cercetări arată pentru prima oară că oamenii care au niveluri mai ridicate de vitamina D îmbătrânesc mai lent decât cei cu un nivel scăzut.

Uleiul din ficat de cod conţine atât Omega-3 şi vitamina D, cumulând efectele. De asemenea, Uleiul din ficat de cod pentru copii poate deveni o sursă exclusivă de vitamina D pentru aceştia, din primele luni de viaţă, produsul fiind foarte pur şi eficient.

sursa: http://www.saptamanamedicala.ro

 

Advertisements

One thought on “Acizii graşi Omega-3 reduc riscul diabetului de tip 1 cu 55%

  1. Marea problema a corpului uman sunt RADICALII LIBERI .
    Impotriva lor trebuie sa luptam cu ANTIOXIDANTI .

    Radicalii liberi sunt molecule inalt reactive cu un electron impar (sau “liber”) pe orbitalul extern, conditie de dezechilibru care transforma aceste molecule fragmentate in agenti foarte instabili si periculosi din puncte de vedere biochimic.

    Radicalii liberi din corpul nostru provin in primul rand de la procesele de oxidare derulate in organism pe fond de stres si stari emotionale negative, dar si de la toxicele de tot felul provenite din exterior si ajunse in corp pe diferite cai (alcool, tutun, medicamente, droguri, poluare, malnutritie).

    Un PRODUS 100% NATURAL ce va poate ajuta sa luptati cu succes si sa castigati batalia impotriva radicalilor liberi este “FITNESS – ANTIOXIDANT – COFFEE” , singura CAFEA 100% NATURALA din lume in amestec cu plante(medicinale) si condimente naturale .
    Plantele cu efect antioxidant din compozitia sa sunt :

    – Ceai verde (Ceylon Thea Sinensis) – poate scadea colesterolul,protejaza impotriva cancerului,promoveaza pierderea in greutate,este stimulant si astringent ;

    – Turmeric(Curcuma Longa) – are efect benefic asupra ficatului,stimuleaza fluxul de bila cea care este responsabila de defalcarea de grasimi alimentare ;

    – Ghimbir(Ginger Officinalis) – antioxidant puternic , stimuleaza producerea de energie,imbunatateste digestia ;

    – Verbina(Lipia Citriodora) – are o activitate puternic antioxidanta ;

    Alte 2(doua) sortimente ale aceluiasi brand sunt :
    – “Fitness – Sensual – Coffee” – o CAFEA AFRODISIACA ce contine tot cafea Arabica-80% si Robusta (ca de altfel toate sortimentele) in amestec cu 12 plante si condimente naturale ;
    – “Fitness B-Fine Coffee” – o CAFEA pentru persoane cu DIABET,contine 13 plante si condimente naturale ;

    Toate informatiile despre acest exceptional produs le veti gasi vizitand pagina web a importatorului pe care o gasiti cautand pe google.ro dupa numele produsului .

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s