Kefirul-băutura centenarilor

Posted on October 16, 2010

0


Kefirul-băutura centenarilor

Originar din zona caucaziană, kefirul este socotit „băutura centenarilor”, denumirea sa, ce provine din limba turcă, însemnînd pur şi simplu „sănătate”. Culturile lactice care se folosesc la producerea sa conţin bacterii de tip Lactobacillus kefir şi Lactococus lactis, care transformă o parte din lactoza din lapte în acid lactic, de unde gustul său acrişor. Fermenţii de kefir (Candida kefir) provoacă fermentaţia, astfel încât din lactoză se formează acid carbonic (care acidulează) şi alcool. În kefirul comercializat în mod curent, procentajul de alcool trebuie să fie de minimum 0,05%.

Aliment sănătos, uşor digerabil, cu un conţinut mare de proteine lactice, predigerate, şi calciu, kefirul este folosit şi ca remediu, mai ales pentru refacerea florei intestinale, întărirea sistemului imunitar,revitalizator al pielii şi adjuvant al digestiei.

Compoziţie

100 de grame de kefir cu 1,5% grăsimi au doar 46 kcal şi conţin 3,4 g proteine, 4,1 hidraţi de carbon, 150 mg potasiu, 120 mg calciu, 100 mg fosfor, 12 mg magneziu, fier, zinc, iod, fluor, precum şi oligoelemente. Dintre vitamine, kefirul este bogat în cele din complexul B (40 mg vitamina B1, 170 mg B2, 50 mg B6, 90 mg niacina) şi în caroten (provitamina A), D si E. 100 de grame de kefir 1,5% mai conţin 6 mg colesterol, 0,8 g acid lactic şi 0,5 grame alcool.

Kefirul este foarte bine asimilat de către organism fiindcă, din cauza acţiunii bacteriilor lactice, el este predigerat. Conţinutul său de lactoză este mai redus decît al laptelui, fiind mult mai uşor suportat de către cei cu anumită intoleranţă la lactoză. Culturile de bacterii din compoziţia sa au un efect benefic asupra mucoasei sistemului digestiv. În special menţinerea unui intestin sănătos este deosebit de importantă, deoarece un intestin bolnav este cauza multor alte afecţiuni.

Utilizare

Kefirul se poate consuma ca atare sau în diferite amestecuri. Iată unul dintre acestea: 200 grame kefir sărac în grăsimi (cu 1,5% grăsime) se pune într-un pahar sau vas înalt şi se amestecă cu 75-100 de grame fructe proaspete (banane, zmeură, căpşuni, piersici, caise), fără sîmburi şi tăiate mărunt. Se adaugă o linguriţă cu suc de lămîie şi 1-2 linguriţe cu miere. Se mixează acest amestec (în blender, de preferat) şi se consumă pe loc.

Pentru sănătatea mucoasei intestinale o „cură cu kefir” este excelentă. Pentru aceasta, se amestecă un litru de kefir sărac în grăsimi cu un litru de suc de mere nestrecurat şi se bea întreaga cantitate în decursul unei zile. În rest, nu se mănîncă şi nu se bea altceva, în afară de apă plată sau slab mineralizată. În ziua a doua, în afara băuturii din kefir şi suc de mere se pot consuma mâncăruri foarte uşoare, în cantitate mică. Ziua a treia de cură este identică primeia, cea de-a patra- celei de-a doua şi tot aşa pe o perioadă de o săptămînă. Această cură e indicată şi în convalescenţă, mai ales după ce s-a urmat un tratament cu antibiotice sau laxative, care afectează flora intestinală.

http://www.stirimedicale.ro

 

Posted in: dieta, nutritie