De ce sunt importante chefirul, iaurtul si alte produse lactate fermentate

Posted on October 16, 2010

0


Probioticele sunt bacteriile si ciupercile prietenoase cu aparatul nostru digestiv. Chiar daca invizibile, pe si in corpul nostru vietuiesc astfel de fiinte, intr-un numar impresionant.

Cu unele ne intelegem bine si beneficiem de produsele lor de metabolism, altele ne mananca mancarea si ne dau toxine.

Probioticele apar in mod natural in sol, in aer, pe diverse obiecte si in tubul nostru digestiv. Folosirea antibioticelor(inclusiv in cresterea animalelor) si spalarea alimentelor(pentru evitarea microorganismelor daunatoare) elimina si probioticele, lasand astfel organismul nostru fara bacteriile prietenoase, adica fara niste aliati importanti pentru digestie, imunitate, tranzitul digestiv.  Alimentele in care probioticele apar in mod natural sunt cele fermentate: iaurtul, muraturile(varza acra).

Prebioticele sunt componente ale alimentelor(de exemplu fibrele alimentare) care stimuleaza cresterea probioticelor. Deci sunt hrana florei intestinale benefice. Anumite tipuri(cele cu lant scurt) se pare ca ar fi benefice in prevenirea cancerului de colon. (sursa)

Un probiotic specific rasei umane este numit Lactobacillus. Probioticele sunt micro-organisme vii, care tranziteaza tractul intestinal si care joaca un rol foarte important in imbunatatirea ecosistemului intestinal si in fortifierea sistemului imunitar. Acestea pot fi de doua feluri: cu sau fara specificitate umana.

Este de la sine inteles faptul ca probioticele alcatuite din lactobacili cu specificitate umana (proprii organismului omenesc) sunt superioare celor alcatuite din lacobacili fara aceasta specificitate, datorita faptului ca obtinem, cu ajutorul lor, o refacere fiziologica, am putea spune, a florei intestinale. Asadar, nu vor exista reactii adverse, toleranta va fi maxima indiferent de varsta, iar efectele vor fi rapide si de durata. (sursa)

Lactobacillus si alte organisme similare sunt bacteriile care transforma laptele in produse ca laptele batut, branza, iaurtul si chefirul. Asa cum am mentionat in Capitolul 3, o sursa constanta de organisme Lactobacillus i in dieta va ajuta la mentinerea unui intestin sanatos si la prevenirea dezvoltarii in intestin si vagin a unor organisme cum ar fi Candida albicans, un ferment cunoscut, a carui prezenta poate produce multe simptome vagi. Bacteria mai poate avea si alte avantaje.

S-a descoperit recent ca organismele de fermentare a laptelui stimuleaza sistemul imunitar, iar mentinerea unei functionari corecte a sistemului imunitar este, probabil, cheia sistemelor de aparare naturala a organismului impotriva bolilor infectioase si a cancerului. Din aceasta cercetare a rezultat ca printre multe alte calitati, aceste bacterii au si un efect de stimulare a organismului pentru producerea unor chimicale importante de raspuns imunitar, numite citokine. Acestea, conform autorilor unui studiu: pot promova o stare continua de alerta impotriva atacurilor virusilor si ale altor organisme patogene.”

De remarcat ca aceste culturi de iaurt si chefir pot contine cateva tipuri diferite de bacterii. Tipurile care sunt adaugate la toate iaurturile pentru fermentarea laptelui sunt Lactobacillus bulgaricus si Streptococcus thermophilus. Lactobacillus lactis se adauga laptelui pentru producerea branzei de vaci. Totusi, multe dintre aceste bacterii nu supravietuiesc conditiilor acide din stomac. Prin urmare, unii producatori au inceput sa adauge tipuri suplimentare de bacterii iaurtului lor, printre care tacto-bacillus acidophilus, Lactobacillus casei, Lactobacillus reuteri si Bifido-bacterium bifidum. Acestea sunt considerate bacterii probiotice, intrucat pot supraetui in conditiile dure din stomac. Chefirut contine si alte organisme probiotice, printre care unii fermenti benefici.

Pentru a obtine un profit maxim de la produsii de cultura din lapte, este important sa alegeti un producator de incredere. Totodata, trebuie sa va asigurati ca produsul respectiv contine culturi. Daca este posibil, cumparati un produs care sa contina si tipuri suplimentare de bacterii probiotice. (sursa)