Ospat si rasfat… cu fructe

Posted on November 25, 2009

0


Omul a intuit dintotdeauna ca fructele sint o comoara pentru sanatate. In trecut, aceasta intelepciune s-a concretizat in maxime cum ar fi “un mar pe zi, de doctor te va pazi” si se baza in primul rand pe dovezi ale bunului simt. In prezent, cunostintele cu privire la calitatile sanogene ale consumului zilnic de fructe si legume au luat forme noi, cum ar fi de pilda sloganul publicitar initiat de autoritatile americane de sanatate publica difuzat intens in mass-media de peste ocean sub forma: “Cinci pe zi pentru o sanatate mai buna”. Aceasta formula si altele asemanatoare promoveaza consumul de vegetale in conformitate cu ultimele cercetari din domeniul nutritiei.

VALOAREA NUTRITIVA A FRUCTELOR

Fructele furnizeaza organismului elemente nutritive deosebit de valoroase: vitamina C, beta-caroten, fibre vegetale, potasiu, folati, magneziu etc. Mai ales in sezonul de vara si toamna, ne putem bucura de o varietate foarte mare de fructe, specifice climei noastre cu care ne vom putea cu adevarat rasfata, fiecare dupa preferintele personale: mere, pere, caise, piersici, prune, capsuni, zmeura, fragi, mure, afine, cirese, visine, gutui, struguri, coacaze, agrise, lubenita, pepeni, coarne, zarzare. Pe linga acestea, in masura posibilitatilor, putem consuma si portocale, lamii, grapefruit, kiwi, papaya, mango, ananas, banane sau alte fructe exotice. Sa nu uitam desigur de alternativa extrem de binevenita a fructelor sub forma deshidratata, fructele uscate: stafide, smochine, prune, caise.

FACTOR SANOGEN SI PROTECTOR FATA DE NUMEROASE BOLI

Studiile din ultimele decenii au aratat ca produsele alimentare de origine animala (carnea, grasimile saturarte) duc la o crestere a riscului de boala coronariana. In contrast cu aceasta, fructele avind un continut inalt de fibre alimentare, glucide complexe, antioxidanti, fitosteroli si nu in ultimul rind prin absenta colesterolului, au efecte benefice asupra inimii si vaselor de singe. Anumite nuci si fructe, cum ar fi avocado, contin grasimi preponderent nesaturate care contribuie la rindul lor la scaderea riscului de boli cardiovasculare. Nucile sint cea mai buna sursa naturala de vit E cu efecte antioxidante binecunoscute.

In fructe si legume se gasesc cantitati importante de izotiocianati, antioxidanti fenolici, indoli si flavone cu efect anticancerigen. Actiunea lor se explica prin inactivarea enzimelor care favorizeaza aparitia substantelor cancerigene sau prin stimularea enzomilor care inactiveaza aceste substante cancerigene.

Dintre polifenolii vegetali, cei mai activi par sa fie asa-numitele bioflavone. Acestea reprezinta un grup de substante cu diverse structuri si functii biologice complexe. Au fost identificati mai mult de 500 de compusi flavonoidici, dintre acestia peste 150 avind activitate biologica. Printre proprietatile cunoscute se numara protectia fata de bolile cardiovasculare, rolul antitoxic, antiinflamator, antitumoral si chiar de crutare a vit C. Bioflavonoidele sint prezente de altfel si intr-o serie intreaga de plante medicinale si au calitatea de a se elimina usor din organism, nefiind toxice in conditii normale.

Fructele reprezinta o importanta sursa de fibre alimentare. Celuloza din fructe are o structura mai fina decit cea din cereale. In plus, celuloza din fructe formeaza un tandem cu pectinele. Acest complex pecto-celulozic are proprietatea de a stimula miscarile peristaltice ale intestinului, precum secretia de sucuri digestive. Fibrele alimentare ajuta la eliminarea colesterolului din organism.

EXPERTII DIN TOATA LUMEA SI DIN ROMANIA SINT PRO-FRUCTE

Institutul National de lupta impotriva cancerului din SUA este cunoscut pentru eforturile sale de a educa populatia in vederea adoptarii unui regim alimentar care sa micsoreze riscul de aparitie a unor forme de cancer. Organizatia Mondiala a Sanatatii sustine la rindul ei aceste recomandari nutritionale pe baza unui consens larg intre oamenii de stiinta, cu privire la rolul protector al multor articole alimentare de origine vegetala. Aceste eforturi s-au concretizat in anii precedenti in lansarea si raspindirea unei recomandari elementare in ce priveste nutritia. Ratia alimentara a fiecarei persoane trebuie sa includa zilnic 5 portii de fructe si legume. In armonie cu aceste standarde nutritionale, Societatea Romana de Cardiologie si Societatea Romana de Nutritie au elaborat recomandari valabile si pentru tara noastra. Acestea prevad includerea in ratia alimentara zilnica a 5 portii de legume si a 2 portii de fructe.

FRUCTELE LA BAZA PIRAMIDEI ALIMENTATIEI

Eforturile nutritionistilor de a pune la dispozitia populatiei recomandari practice, concrete, pentru cei care doresc sa adopte o alimentatie sanatoasa, s-au materializat intr-o schema ingenioasa numita „piramida alimentatiei”.

Aceasta schema evidentiaza intr-un mod simplu si clar proportia corecta dintre diferitele grupe de alimente, ilustrind astfel, in mod intuitiv, caracteristicile esentiale ale alimentatiei echilibrate. Recomandarile amintite mai sus cu privire la fructe nu sint in sine o noutate. Prin elaborarea piramidei alimentatiei, populatia este incurajata de asemenea sa includa in ratia zilnica 2-4 portii de fructe si 3-5 portii de legume. Aceste articole de origine vegetala sint localizate pe a doua treapta a piramidei, indicind un rol esential, indispensabil pentru o alimentatie sanatoasa si o proportie cantitativa considerabila. O portie de fructe inseamna 1 fruct de marime medie, 1/2 cana de fructe din compot, 1/4 cana fructe uscate, 1/4 cana suc de fructe. O portie de legume inseamna 1/2 cana de legume taiate, 1/2 cana de legume gatite.

SINT 5 PORTII SUFICIENTE?

Statisticile arata ca numai 23% dintre adulti consuma 5 portii de fructe si legume in fiecare zi. Mai mult de o treime din populatie maninca doar 2 portii de fructe sau legume pe zi si un procent de 4 % din populatie nu consuma nici macar atit.

Institutul National de lupta Impotriva Cancerului din America a revenit recent cu o noua campanie publicitara care vizeaza in special barbatii. Scopul acestei noi campanii este de a-i incuraja pe barbati sa consume zilnic 9 portii de legume si fructe, deoarece cele 5 portii recomandate anterior reprezinta de fapt cantitatea minima necesara. Desi tinta principala a campaniei sint barbatii, expertii accentueaza ca si femeile ar trebui sa consume 7 portii de fructe si legume pe zi, iar copii – 5 portii pe zi.

SUCURILE DE FRUCTE IN TRATAMENTUL UNOR BOLI

Prezenta in cantitati importante a potasiului, vitaminelor, antioxidantilor motiveaza administrarea lor in profilaxia si tratamentul bolilor cardiovasculare. Specialistii arata ca printr-o dieta de sucuri, aportul de potasiu creste de aproape 6 ori fata de cantitatea introdusa in ogranism intr-o alimentatie obisnuita. Sucurile de fructe au un efect benefic asupra functiei inimii, fiind indicate in infarctul miocardic, hipertensiunea arteriala si ateroscleroza. La hipertensivi, cura de sucuri de fructe pare sa fie mai eficienta decit regimul fara sare.

Datorita substantelor minerale, in mod deosebit a ionilor alcalini, sucurile de fructe sint indicate in combaterea hiperaciditatii, avind un efect alcalinizant. Actiunea de neutralizare a acidului clorhidric este completata de efectul protector al substantelor pectice.

FRUCTELE IN ALIMENTATIA SUGARULUI SI A COPIILOR

Sucurile de fructe ocupa un loc important si in alimentatia sugarului si a copiilor de toate virstele. Organismul in crestere are nevoie de sarurile minerale si vitaminele bogat reprezentate in fructe. In acelasi timp, sucurile de fructe asigura un aport substantial de apa fixata in tesuturile vegetale. Specialistii recomanda introducerea sucurilor de fructe in alimentatia sugarului incepind cu luna a treia sau a patra. Piureurile de fructe se vor introduce mai tirziu iar dupa un an se poate incepe administrarea fructelor sub forma de bucati taiate marunt.

NU PIERDETI OCAZIA!

E toamna. Profitati din plin de abundenta roadelor acestui timp generos. Tineti cont de principiile rationale trasate de specialistii nutritionisti. Consumati fructele fara a fi excesiv preocupati de notiunile si limbajul specialistilor (ratii, calorii, portii etc), ci mai degraba concentrati-va asupra aromei si gustului fructelor minunate si incercati sa va bucurati din plin de savoarea lor. Consumati fructe in fiecare zi, cit mai variate si de preferinta in stare proaspata.

Dr. Szentágotai T. Loránt (Medic, membru al Societăţii Române de Nutriţie
Premiul de Excelenţă din partea Societăţii de Diabet şi Boli de Nutriţie România, 2008)

Medic de familie

sursa

Posted in: dieta, Uncategorized