Miere sau zahar

Posted on November 25, 2009

0


„De-a lungul istoriei, mierea a fost pretuita ca o hrana perfecta , data de natura. Cu dulceata ei naturala si sanatoasa, mierea contine importante vitamine, minerale, carbohidrati, enzime, proteine si aminoacizi. Mierea este o excelenta hrana pentru asigurarea unui plus de energie”.

Asa incepe reclama pentru miere a unei firme recent aparute pe piata noastra, reflectind o veche traditie romaneasca, potrivit careia mierea este alimentul perfect, o hrana a ingerilor. Prin opozitie, zaharul este considerat ca o veritabila toxina, unii asemanindu-l cu alte pulberi albe al caror consum duce la dependenta si care sint foarte pagubitoare pentru consumator.

Va propun, in cele ce urmeaza, un studiu comparativ asupra mierii de albine (vezi tabelul alaturat).

Alimente rafinate: de la bun inceput se poate observa ca atit mierea, cit si zaharul sint alimente rafinate: ele contin doar unul dintre cei trei microconstituenti caloric – glucidele, urmele de proteine continute de miere fiind neglijabile. Acesta este motivul pentru care ambele se afla situate in virful piramidei alimentatiei sanatoase, alaturi de alte alimente rafinate si concentrate (dulciuri, sare si grasimi).

Calorii goale. Se mai poate observa ca mierea de albine este mai bogata in unele vitamine decit zaharul. Cu toate acestea, cantitatile din aceste substante sint, in general, de 50-100 de ori mai mici decit necesarul zilnic al unui adult, chiar si la un consum de 100 g miere. Consecinta acestui fapt este secatuirea rezervelor de vitamine si minerale ale organismului, pentru a putea metaboliza glucoza din zaharul si chiar mierea consumate in exces.

In fine, un alt lucru demn de remarcat este ca, spre deosebire de zahar, care este aproape 100% zaharoza (un dizaharid format din doua molecule de glucoza legate intre ele), mierea contine cca. 17% apa (ceea ce ii confera consistenta semilichida si continutul mai redus de calorii), iar glucidele din miere sint reprezentate de un amestec de dizaharide cu monozaharide – asa-numitul zahar invertit. Una din consecinte este ca absorbtia glucidelor din miere este foarte rapida.

Alte probleme comune

Carii dentare. Consumul frecvent si excesiv de zahar sau de miere de albine este insotit de o crestere a frecventei cariilor dentare.

Hipoglicemia cronica. Dulciurile concentrate (ca zaharul si mierea) se absorb rapid in singe si determina o secretie energica de insulina din pancreas. Insulina determina scaderea excesiva a concentratiei glucozei din singe (hipoglicemie), determinind aparitia senzatiei de foame dulce, de slabiciune, dureri de cap si irascibilitate. Persoana in cauza apeleaza din nou la ciocolata, cafea indulcita, croissante sau bauturi dulci, si ciclul se reia. Se instaleaza o stare de hipoglicemie cronica, cu urmari deosebit de neplacute pe termen scurt si lung asupra sanatatii.

Exces ponderal. Fiecare gram de glucid elibereaza cca. 4 calorii prin ardere metabolica. Excesul de calorii neconsumat prin miscare se depune sub forma de tesut adipos (cite 1kg pentru fiecare 7.700 de calorii). Aviz amatorilor!

Reflux gastroesofagian. Alimentele foarte dulci stimuleaza secretia acida gastrica si tind sa provoace refluxul continutului gastric in portiunea terminala a esofagului. Cu timpul, aceasta duce la iritarea si ulcerarea mucoasei esofagiene, iar pe termen lung, chiar la cancer esofagian.

Fermentatia si incetinirea digestiei. Dulciurile concentrate (de ex. din bauturi ca Fanta, Sprite, Cola etc., dar si mierea si zaharul) incetinesc substantial activitatea digestiva. Indigestiile devin mai frecvente, iar asocierea lor cu alimente vegetale bogate in amidon sau fibre (legume, leguminoase) creeaza conditii optime proceselor de fermentatie la nivel intestinal.

Scaderea rezistentei la imbolnavire. Excesul de zahar sau miere poate determina o scadere a activitatii celulelor sistemului imun. Bolile apar astfel mai des si se vindeca mai greu.

Deformarea gustului sugarilor. Faptul ca dulciurile ne plac atit de mult isi are originea in obiceiul multor parinti de a adauga zahar sau miere in laptele dat sugarilor. Aceasta practica ii obisnuieste rapid pe sugari cu gustul dulce al mincarii, si gustul lor ramine deformat, adeseori pentru tot restul vietii.

Imbatrinirea accelerata. Atunci cind proteinele din singe sint expuse contactului prelungit cu glucoza se formeaza molecule complexe, numite produsi finali de glicozilare avansata. Se crede ca acesti compusi sint responsabili de o buna parte din deteriorarea care insoteste imbatrinirea. Ei se pot forma atit in interiorul corpului la cei care, prin consumul exagerat de alimente rafinate dulci, au un nivel de glucoza in singe mai crescut un timp indelungat, cit si in afara organismului, atunci cind proteinele si zaharul din alimente sint combinate si apoi incalzite, producind culoarea maronie atit de apreciata de bucatarese si gurmanzi. Consumul acestor alimente duce la cresterea nivelului sangvin al produsilor de glicozilare avansata.

Concluzii si recomandari

· Ca alimente rafinate, atit zaharul, cit si mierea trebuie consumate cu moderatie. Sfatul intelept al lui Solomon ramine valabil: „Nu este bine sa maninci multa miere” (Prov. 25:27)

· Mierea este mai apreciata de consumatori, datorita proprietatilor ei organoleptice (gust, miros, consistenta, aspect) mai bune decit ale zaharului. In afara acestora, exista putine argumente solide care sa justifice o valoare cu totul deosebita a mierii de albine in comparatie cu zaharul.

· Evitati administrarea de miere copiilor mai mici de un an! Exista riscul contaminarii mierii cu toxina botulinica, toxina ce produce la aceasta virsta o intoxicatie fatala. Nu dati nici zahar sugarilor, intrucit gustul le va fi deformat!

· Evitati folosirea mierii si a zaharului daca suferiti de diabet zaharat sau ulcer duodenal!

· Evitati combinarea dulciurilor concentrate cu alimente vegetale bogate in fibre, precum si alimente bogate in proteine care urmeaza sa fie preparate termic!

· Nu cadeti in extrema de a evita complet mierea sau zaharul!

Dr. Szentágotai T. Loránt

Medic de familie

sursa

 

Posted in: dieta, Uncategorized