Bombe de calorii

Posted on November 25, 2009

0


Lumea noastra este plina de contradictii. Revistele si ecranele televizoarelor sint pline de persoane sanatoase si zvelte si, in acelasi timp, incarcate cu reclame atragatoare ale unor produse alimentare ticsite de calorii, care vor duce cu siguranta la obezitate.

Magazinele ofera sute de articole ispititoare, bogate in calorii, in timp ce ziarele si revistele fac reclama ultimelor regimuri de slabire rapida. La fiecare colt de strada este un local sau taraba care te imbie cu tot ce poate fi mai nesanatos.

Tehnologia moderna a transformat alimentele ieftine, sarace in calorii, bogate in nutrienti si cu un volum mare, in produse scumpe, bogate in calorii jefuite de nutrienti si cu un volum mic, adevarate bombe de calorii. Azi, poti infuleca, cu citeva inghitituri, cantitatea de energie corespunzatoare unei mese complete, incit nu-i de mirare ca oamenii sint supraalimentati si, in acelasi timp, parca mereu le este foame.

Ce se intimpla? Procesul rafinarii rapeste masa sau volumul, rapeste fibrele si o serie de substante foarte valoroase. Din 8 kg de sfecla de zahar se obtine 1 kg de zahar, care reprezinta 4.000 de calorii si nimic altceva. Ginditi-va ca zaharul si dulciurile dau aproximativ
20% din caloriile ingerate zilnic.

Tehnologia ia 14 stiuleti de porumb, din care extrage o lingura de ulei, care, cu cele 120-130 de calorii, se poate inghiti dintr-o data. Grasimile si uleiurile extrase constituie iarasi 20% din ingestia zilnica de calorii.

Cerealele, carora li s-au furat fibrele, vitaminele si mineralele, sint transformate in alcool, care pentru multi adulti reprezinta inca 9% din caloriile goale, consumate in fiecare zi. Faceti socoteala si veti constata ca aproape 50% din hrana zilnica este alcatuita din caloriile concentrate, lipsite de nutrienti valorosi si lipsite de fibre, rezultind o formula sigura pentru obezitate.

Dar foamea trebuie astimparata si organismul are nevoie de energie. Deci ce mincam? Baza alimentatiei trebuie s-o constituie produsele cerealiere: piine integrala, cereale fierte, orez nedecorticat, paste fainoase din faina neagra si cartofi.

O alta grupa sint vegetalele: legume uscate, cum sint fasolea, mazarea, lintea si, mai ales, soia, sub orice forma, apoi celelalte legume si zarzavaturi fierte sau crude.

Ca surse de grasimi folositi nuci, alune, seminte. Cu un mixer, se poate pregati din ele o smintina gustoasa. Avocado este o sursa ideala de grasime si se poate consuma pe piine, in loc de unt. Mai puteti folosi cantitati mici de ulei de masline presat la rece si, daca gasiti, nerafinat. Nu vrem sa va socam, dar toate supele sau ciorbele si celelalte mincaruri se pot gati fara
niciun pic de ulei sau alta grasime. Incercati o data si va veti convinge. Nu uitati ca trebuie sa ne hranim si cu… capul, nu numai cu ceea ce am fost obisnuiti.

Papilele gustative se vor obisnui mai repede decit credeti, daca exista motivatia justa. In sfirsit, a mai ramas categoria fructelor uscate si proaspete, care combinate in mod inteligent cu celelalte, va vor oferi o hrana sanatoasa, cu toate principiile alimentare necesare, plus vitaminele si sarurile minerale, in ambalajul lor original, adica fibrele vegetale.

Va recomandam sa consumati multa apa, 6 pina la
8 pahare zilnic. Atentie, caci unele ape minerale contin prea mult sodiu. Consumul ridicat de bauturi racoritoare influenteaza negativ aportul mineral, prin faptul ca aceste produse folosesc apa dedurizata, din care s-a eliminat calciul si magneziul, elemente de prima importanta, dar a aparut sodiul, care este daunator. Dupa parerea mea, pentru oraseni, apa de la robinet este mai potrivita. In sfirsit, cautati sa mergeti zilnic la pas vioi, 30 pina la 60 de minute.

Activitatea fizica, care solicita cel putin a sasea parte din masa musculara, nu constituie o pierdere de timp, ci o favoare pe care o acordati organismului dumneavoastra.

Dr. Szentagotai T. Lorant

sursa

 

Posted in: dieta, Uncategorized