Stresul oxidativ

Posted on September 17, 2009

0


Stresul oxidativ este termenul folosit pentru afectiunile produse de moleculele de oxigen distrugatoare numite radicali liberi. Organismul nostru produce radicali liberi in mod natural, atunci cand respiram, digeram alimentele, neutralizam bauturile alcoolice si medicamentele sau cand celulele transforma grasimile si carbohidratii in energie. Cand radicalii liberi ataca LDL-ul (Low-Density Lipoprotein) rezulta acea forma care declanseaza ateroscleroza.

Radicalii liberi sunt de regula anihilati de sistemul antioxidant natural al organismului. Daca acest sistem protector nu mai face fata, acestia incep sa atace celulele si alte molecule, ducand la ateroscleroza, cancer, diminuarea capacitatii mintale si la alte probleme de sanatate. Antioxidantii naturali sunt coplesiti, date fiind lipsa fructelor si a legumelor din alimentatie, stresul si miscarea insuficienta.

Radicalii liberi ataca LDL-ul dandu-i o forma care declanseaza sau agraveaza ateroscleroza. Noua forma poate contribui de asemenea la descompunerea placii de aterom din artere, astfel se inlesneste aparitia unor cheaguri de sange, care ingreuneaza circulatia sanguina spre creier si inima, putand duce chiar la blocaje.

Stresul mental si emotional poate spori stresul oxidativ, de asemenea relaxarea il poate reduce. Nu exista nici o analiza care sa determine nivelul stresului oxidativ din sistemul circulator, dar stilul de viata ales poate spune multe. De exemplu daca sunteti supraponderali, consumati putine fructe si legume, fumati si nu faceti miscare, riscul de stress oxidativ este crescut.

In fiecare an oamenii cheltuiesc sume impresionante pentru achizitionarea de vitamine si suplimente minerale, care pot fi procurate fara reteta, incluzand antioxidanti bine cunoscuti precum vitaminele A, C, E, betacarotenul si seleniul. Totusi nici un studiu nu dovedeste faptul ca toate acestea sunt eficiente. Un supliment care promite ar fi Q10 care poate feri LDL-ul de oxidare.

Intrebarea este: ne putem trata singuri? Da, cu mari sanse in cazul majoritatii oamenilor. Alegeti antioxidanti naturali: fructe si legume colorate, faceti mult exercitiu fizic si reduceti stresul. Veti obtine cresteri spectaculoase ale dozei zilnice de antioxidanti daca veti alege sa beti suc de mere in locul bauturilor acidulate, daca adaugati cateva bucatele de broccoli meniului – in ciuda procesului de conservare, ele pastreaza multi antioxidanti pe care legumele din piata ii pierd pana ajung la consumator. Atentie mare la legumele conservate in saramura, continand sodiu, deci verificati eticheta.

Este cunoscut in afara de aceasta, ca la nivel cerebral exista cantitati relativ scazute de antioxidanti enzimatice si non-enzimatici. Face exceptie vitamina C, unul dintre cei mai puternici antioxidanti cunoscuti, care la nivel cerebral are o concentratie de 50 de ori mai mare decat in alta parte a organismului. Inclinam sa credem ca aceasta este substanta cheie de protectie a SNC impotriva atacurilor radicalilor liberi.

Deoarece neuronii sunt „celule perene” este clar ca leziunile cumulative produse de radicalii liberi asupra diferitelor structuri celulare ar putea, cu trecerea timpului, sa degradeze cantitativ si calitativ functiile de neurotransmitere si, in ultima instanta, sa produca modificari comportamentale, partial rezolvabile prin administrarea de antioxidanti.